De supermarkten zijn op weg naar een extra recordomzet door het WK-voetbal. De afgelopen week behaalden ze 12 miljoen euro meer omzet, waardoor de extra WK-verkopen uitkomen op 54 miljoen euro.

Als Nederland de finale haalt kan dit zelfs stijgen naar 72 miljoen, evenveel als tijdens het WK in 2010, stelt marktonderzoeker GfK.

De supermarkten realiseerden afgelopen week een totale omzet van 669 miljoen euro, ofwel een stijging van 2,4 procent ten opzichte van dezelfde week een jaar eerder. Dat is voor het grootste deel toe te schrijven aan de extra verkopen in verband met het WK voetbal, aldus het marktonderzoeksbureau.

Vooral chips, tompoucen en Oranjepudding vonden gretig aftrek. Het aantal verkochte Oranjeproducten is wel gedaald. Afgelopen week kocht 4,9 procent van de huishoudens nog een Oranjeproduct, terwijl dat een week eerder nog ruim 12 procent was. Die terugval komt volgens de marktonderzoekers doordat er inmiddels minder Oranjeproducten verkrijgbaar zijn.

Er gingen afgelopen week wel twee keer zoveel tompoucen over de toonbank. Zo’n 4 procent van de Nederlandse huishoudens kocht deze lekkernij. Dat is een verdubbeling ten opzichte van een gemiddelde week en meer dan in dezelfde week tijdens het WK van 2010.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl